Dalam
merealisasikan impian sebagai usahawan tidak sah jika kita tidak tahu serba
sedikit tentang kehidupan alam usahawan. Richard Cantillon menafsirkan bahawa
usahawan ialah orang yang menanggung risiko dan bijak mencari peluang yang ada.
Terdapat
ramai usahawan yang berjaya yang boleh kita jadikan idola untuk membina impian
tersebut. Disini saya ingin berkongsi ssedukit
sebanyak latar belakang tokoh-tokoh usahawan di Malaysia yang telah berjaya dan
terkenal yang amat saya kagumi dan dijadikan
sebagai idola saya. Antaranya
seperti Datuk
Dr. Maznah Binti Hamid, Tuan Haji Ramly b. Mokni, Dato' Siti Nurhaliza Bt
Tarudin dan Irfan Khairi.
Di antara sebab-sebab
saya memilih usahawan-usahawan tersebut sebagai tokoh usahawan pilihan saya ataupun
idola saya dalam bidang usahawan adalah kerana saya sangat kagum dengan
sifat-sifat yang dimiliki oleh mereka. Sifat tersebut tersebut adalah seperti tabah,
tidak mudah berputus asa, bersemangat tinggi, sangat berinovasi dalam mencipta
produk-produk baru dan selalu ingin bersaing untuk jadi terbaik dalam
masyarakat.
1) Nama : Datuk Dr. Maznah Binti Hamid
Syarikat : Securiforce Sdn Bhd
Datuk Maznah Hamid dilahirkan pada 18 April 1955 di Ayer
Hitam, Jerlun, Kedah. Beliau menubuhkan Securiforce kira-kira 27 tahun yang
lalu dan menjadi pembekal Keselamatan terbesar di Malaysia. Beliau memulakan
perniagaan bermodalkan hanya RM5000 dari simpanan beliau. Beliau kini mengetuai
hampir 50 cawangan dengan pekerja yang mencapai hampir 5000, beratus-ratus
senjata api dan beberapa kenderaan perisai. Perkhidmatan bukan sahaja terhad
kepada pengawal statik tetapi juga menjangkau kepada logistik, tunai dalam
transit, pengurusan tunai, pengurusan kargo berteknologi tinggi, perkhidmatan
trak perisai, sebagai serta pelbagai perkhidmatan lain.
Securiforce kini telah maju dan mempunyai banyak anak
syarikat. Satu contoh ialah Danau Lumayan, Syarikat Pembangunan Hartanah yang
terletak di Bandar Tun Razak, Cheras. Securiforce, dalam usaha berterusan untuk
menjadi keselamatan bersepadu sepenuhnya dan memenuhi keperluan pelanggan. Ia
juga menubuhkan Securiforce Logistics di cawangan Singapura, Bangkok, China,
Korea, Turki dan Jerman. Bahagian yang paling luar biasa dan menarik dalam
cerita kejayaan Datuk Maznah bahawa semua syarikat telah ditubuhkan dan secara
beransur-ansur berkembang tanpa bantuan mana-mana daripada institusi perbankan.
Falsafah kejayaan dan pencapaian beliau dapat dilihat dengan
kepercayaan bahawa "the main capital in business is yourself ".
Beliau membawa prinsip "we should produce a workload more than what we are
paid for, as in the end, we will be rewarded much more than what we have
done". Prinsip ini telah membawa kepada kejayaan utama dalam kerjaya perniagaan
beliau.
Berdasarkan kepada ciri-ciri kepimpinan dan keusahawanan
yang begitu ketara pada diri beliau, beliau telah diundang untuk memperkenalkan
rancangan motivasi di TV 3 pada tahun 1990. Disitulah beliau menjadi kaunselor
motivasi dan 'success counsellor' dimana kita sering mendengar suaranya di
radio dan melihat wajahnya di kaca TV.
Selain daripada itu, beliau juga merupakan pakar motivasi,
pembangunan insan dan keusahawan serta 'success counselor' di institusi -
institusi pengajian tinggi. Oleh kerana minatnya yang begitu besar terhadap
pembangunan insan, beliau telah menubuhkan MMC, Maznah Motivational Centre yang
mengelolakan seminar-seminar keusahawanan dan pembangunan insan seperti seminar
”ZERO TO HERO” dan ”AWAKEN THE SPIRIT OF ENTREPRENEURSHIP/INTRAPRENEURSHIP”.
Melalui seminar ini, beliau ingin membangkitkan dan menyerapkan semangat
keusahawanan ke dalam diri setiap insan.
2) Nama : Tuan Haji Ramly b. Mokni
Syarikat : Burger Ramly
Ramly Mokni merupakan seorang tokoh usahawan Melayu yang
telah mengecapi dan mencapai kejayaan dalam bidang keusahawanan dengan begitu
cemerlang dan patut diteladani oleh usahawan-usahawan bumiputera yang lain.
Kejayaannya bukanlah dapat dinikmati dalam sekelip mata, tetapi terpaksa
mengharungi dengan pelbagai cabaran dan halangan. Dengan berbekalkan keyakinan
diri dan ketabahan serta kecekalan hatinya, beliau telah dapat mengembangkan
perniagaannya dari gerai menjual burger sehingga membuka kilang untuk mengeluarkan
daging burger dari 300 keping sehari kepada 30 tan daging sehari selepas 20
tahun dengan jualan tahunan kini mencatat RM42 juta.
Diasaskan
pada tahun 1984 oleh Tuan Haji Ramly b. Mokni dan Puan Hajjah Shala Siah Bt.
Abdul Manap dari cetusan idea dan hasrat murni untuk mengeluarkan produk yang
halal, bersih dan bermutu. Kini syarikat ini
telah mempunyai 2 buah kilang pemerosesan di Kawasan Perindustrian Bandar Tun
Razak, Cheras dan di Taman Perindustrian IKS, Mukim Batu, Kuala Lumpur dengan menawarkan
peluang pekerjaan dari pengurusan, pengeluaran hinggalah ke pemasaran produk.
Produk berjenama ramly kini begitu unggul di pasaran Malaysia dan bakal ke
taraf antarabangsa.
Menurut beliau daripada pemerhatiannya semasa bekerja
sebagai pemotong daging di sebuah pasar raya di ibu kota pada awal 1970an di
mana kebanyakan makanan sejuk beku yang tidak pasti halal haramnya, telah
mencetuskan idea beliau untuk menghasilkan daging burger dan sosej yang
ditanggung halal untuk dimakan oleh umat Islam di negara ini. Sifat beliau ini
jelas menunjukkan beliau adalah seorang yang bijak merebut peluang dan berdaya
kreatif dan inovatif serta berpandangan jauh. Selain itu, beliau tidak pernah
putus asa walaupun usahanya pernah diperlekehkan oleh masyarakat dan juga pihak
bank yang telah menolak permohonan pinjamannya. Namun, dengan simpanan sendiri
dan juga bantuan pinjaman yang diberikan oleh Bank Pembangunan dan Malaysia
Berhad telah membolehkannya mengorak langkah untuk memajukan perniagaannya.
Sekaligus telah membuktikan peranan agensi kerajaan adalah amat penting.
Burger
Ramly merupakan produk bumiputera milik yang telah menjadi salah satu makanan
segera yang popular di Malaysia. Burger Ramly lebih mudah didapati gerai
makanan ditepi jalan dan restoran. Kemudiannya, Burger Ramly telah menular ke
Singapura dan menjadi makanan segera yang popular dikalangan penduduk
Singapura.
Beliau juga mengakui bahawa sokongan
keluarga adalah amat penting untuk mendorongnya terutamanya isterinya yang
sentiasa memberikan dorongan kepadanya dan beliau telah mengatakan bahawa
kejayaannya adalah hasil sokongan kuat keluarga. Di samping itu, beliau
sentiasa memegang kepada prinsip kejujuran, menitikberatkan mutu barangan yang
dihasilkan, keutamaan dan pandangan pelanggan terhadap barangan keluaran
syarikatnya tidak pernah diambil ringan. Sebarang rungutan dan ketidakpuasan
hati oleh pelanggan, beliau pasti akan memperbaiki mutu produknya dengan
berjumpa dengan pelanggan tertentu dengan kadar segera untuk mengetahui
masalahnya. Ini dapat jelas menggambarkan corak pengurusan beliau yang sangat
cekap dan efisyen dalam menangani sebarang masalah yang timbul. Hasil kegigihan
beliau, beliau telah dianugerahkan beberapa kali Anugerah Usahawan Terbaik .
3) Nama : Dato' Siti Nurhaliza Bt Tarudin
Syarikat: Simply Siti Sdn. Bhd.
Dato’ Siti Nurhaliza adalah Penyanyi No 1 Malaysia yang
berasal daripada Temerloh, Pahang ini juga merupakan salah seorang tokoh
usahawan yang Berjaya di Malaysia. Pelancaran produk kosmetik dan penjagaan
kulit jenamanya sendiri iaitu “SimplySiti” pada 30 Mac sememangnya mendapat
sambutan hangat daripada peminat beliau yang pastinya sangatlah ramai di
seluruh negara termasuk di Singapura, Brunei dan Indonesia.
Pelaburan besar telah dibuat untuk menghasilkan produk
kecantikan bermutu merangkumi penjagaan kulit SimplySiti C Bright, SimplySiti
New Age dan SimplySiti Acne Solution selain Krim Simply 5 yang istimewa.
Harapan ahli perniagaan muda ini adalah supaya produk sulung beliau mampu
menembusi pasaran negara luar terutama jiran terdekat iaitu Singapura, Brunei
dan Indonesia selain Timur Tengah memandangkan ia diiktiraf halal oleh Jakim.
Ini penting kerana majoriti bakal pembeli produk ini adalah terdiri daripada golongan
orang islam.
Memanfaatkan pengalaman menjadi duta produk kecantikan
seperti Maybelline & Pantene, semua produk SimplySiti dipasarkan di lebih
200 rangkaian farmasi Watson seluruh negara dan pasar raya Jusco. Kehadiran
suami beliau, Dato’ Khalid sebagai rakan kongsi yang mempunyai pengalaman luas
dalam bidang perniagaan sememangnya membantu menjayakan perniagaan kosmetik
beliau.
Menggunakan khidmat ahli saintis dari Korea, bahan-bahan
yang digunakan dalam produk SimplySiti semuanya berunsurkan bahan-bahan semula
jadi seperti ekstrak daun Prunella Vulgaris yang mampu merawat semuala luka dan
radang kulit. Sepertimana yang diketahui, Korea merupakan pusat pembikinan dan
pembuatan produk kosmetik yang terunggul di dunia,
Beliau dan pasukannya telah membawa beberapa ahli saintis
Korea ke Malaysia untuk mengkaji dan merasai cuaca di sini supaya mereka faham
masalah dialami oleh wanita-wanita di Malaysia. Dan seperti yang boleh diagak,
jualan produk SimplySiti sangat memberansangkan walaupun baru satu bulan ia
dilancarkan. SimplySiti dinobatkan sebagai "The Best Halal Product"
dalam kategori kosmetik oleh majalah Halal Journal Magazine.
Selain itu, pada
11 Januari 2011 beliau menerima dua
anugerah dari BrandLaureate - Small and Medium Enterprises
Chapter Awards (The BrandLaureate – SME's Chapter Awards) untuk salah
satu daripada produk SimplySiti. Beliau juga menerima
Anugerah Wanita Inspirasi dari
Persatuan Wartawan Malaysia dan Indonesia(ISWAMI) pada 29
Januari 2011.
4) Nama : Irfan Khairi
Syarikat: Irfan Khairi Sdn. Bhd.
Memperoleh
keuntungan lumayan hingga mampu bergelar jutawan pada usia muda menjadi impian
setiap insan. Pierre Omidyar, pengasas laman lelongan menerusi internet yang
lebih dikenali sebagai eBay menjadi jutawan pada usia yang belum pun mencecah
30 tahun. Berikutan kejayaan Omidyar, mendorong anak muda tempatan Irfan
Khairi, 28 tahun, lulusan ijazah Sarjana
Muda Reka Cipta Multimedia dari Universiti Staffordshire, United Kingdom ,
menceburi perniagaan sendiri di Internet.
Anak
muda kelahiran Perak, tetapi dibesarkan di Selangor dan sekarang menetap di
Seremban ini mengaplikasikan sepenuhnya pengetahuan Internet dan Multimedia
yang dipelajarinya untuk menjadi jutawan muda seawal umur 25 tahun. Tidak ada
siapa yang menduga, anak muda yang agak pemalu dan sentiasa merendah diri
ketika di bangku sekolah itu berjaya duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi
dengan tokoh jutawan Internet yang lain.
Menyoroti
sejarah sebelum memegang status itu, Irfan setelah habis pengajian ijazah
pertamanya menerima tawaran bekerja di salah sebuah syarikat teknologi maklumat
terbesar di Birmingham iaitu Netmedia [UK] Ltd. Sebagai pereka sistem
multimedia dan perunding Internet, beliau bertanggungjawab mereka cipta sistem
pembelajaran Internet untuk sekolah-sekolah di UK yang dikenali sebagai
Learning Grid. Sekarang lebih daripada 5000 buah sekolah di UK menggunakan
sistem tersebut.
Oleh kerana minat dan latar belakangnya yang mendalam dalam bidang Internet dan
perniagaan, beliau memulakan perniagaannya sendiri di Internet secara sambilan pada
tahun 1999. Selepas mendapati pendapatan dari perniagaan Internetnya adalah berlipat kali ganda daripada pendapatan bekerja 9 – 5 hari, beliau mengambil keputusan untuk berhenti kerja dan menumpukan perhatian kepada perniagaan Internet miliknya selepas satu tahun beroperasi.
Semenjak
itu, Irfan hanya bekerja sepenuh masa dari rumah dengan hanya menggunakan
komputer riba dan Internet. Dalam masa 3 tahun beroperasi, salah satu perniagaannya
memperoleh keuntungan bersih sebanyak RM 1 juta tanpa pekerja dan peralatan
komputer canggih. Modal permulaannya hanya RM500 dan ketika itu beliau hanya
berusia 25 tahun.
Tambah beliau lagi perkara yang penting ialah
kesungguhan dan yakin terhadap potensi diri untuk menjadi yang terbaik dan
peluang menjadi jutawan sebenarnya terbuka luas untuk semua orang
Perniagaan
Internet beliau yang menggunakan nama IdeaBubble, sehingga sekarang telah
berkhidmat untuk lebih daripada 3000 orang pelanggan dari serata dunia.
Kebanyakannya dari Amerika Syarikat, UK,negara-negara Eropah, Timur Tengah,
Jepun dan Australia. Antara perniagaannya yang berjaya termasuk mereka
cipta E-book, mereka cipta laman web dan grafik, perkhidmatan SEO [Searca
Engine Optimization ], Menjual peta, penempahan hotel, perunding multimedia,
E-Niaga, dan e-pembelajaran.
Irfan
juga tidak lokek berkongsi kejayaannya malah menulis buku berjudul, "Rahsia
Jutawan-Jutawan Internet Terbongkar", kepada orang ramai
yang berminat mempelajari teknik berkesan untuk menjalankan perniagaan
Internet.Dalam buku tersebut, beliau mencadangkan supaya pembaca yang ingin
menjalankan perniagaan Internet hanya menjual satu produk atau perkhidmatan
sahaja untuk setiap laman web yang dibangunkan kerana ini memudahkan mereka
mencapai kejayaan.
Atas
inspirasi yang telah ditunjukkan, beliau telah menerima anugerah Young
Innovation Award 2006 daripada Oxford Association of Management, United
Kingdom. Ianya dianugerahkan atas usaha beliau dalam mendidik dan memberi
inspirasi sebagai generasi baru Malaysia dalam bidang Internet dan Kejayaan.
Nice
ReplyDelete