WELCOME TO ANIS ENTREPRENEUR WORLD

Saturday, 14 March 2015

Teori dan ciri-ciri usahawan

TEORI USAHAWAN

Berdasarkan artikel yang telah diterbitkan dalam laman web yayasan muamalat belia, mereka telah menyimpulkan bahawa teori keusahawanan terbahagi kepada 4 perspektif antaranya seperti:

1)      Ekonomi
Mentakrifkan usahawan melalui sumbangan dan peranan yang dimainkan dalam pembangunan ekonomi. Contoh: pengagihan sumber ekonomi yang efisyen, penyediaan peluang pekerjaan, mencetuskan inovasi dll.

2)        Sosial
Mentakrifkan usahawan sebagai satu generasi atau kelompok masyarakat yang menjadikan keusahawanan sebagai satu bidang kerjaya mandiri yang boleh mengubah status kehidupan. Contoh: survival masyarakat pendatang Cina, Indonesia dsbnya.

3)      Psikologi
Mentakrifkan usahawan dengan melihat kepada gelagat (behavior) serta ciri-ciri peribadi dan personaliti. Contoh: cara pengambilan risiko, punca kawalan diri, kehendak terhadap pencapaian, takut kepada kegagalan dsbnya.

4)       Pengurusan
Mentakrifkan usahawan sebagai pengurus strategik di mana peranan usahawan ialah untuk memastikan perniagaan memperolehi keuntungan dan berkembang. Contoh: Alat-alat pengurusan strategik digunakan untuk mencapai objektif perniagaan.


 KLIK DISINI UNTUK ARTIKEL



CIRI-CIRI USAHAWAN


Seseorang usahawan yang ingin berjaya perlulah mempunyai ciri-ciri tertentu untuk berjaya. Didalam artikel yang telah diterbitkan oleh laman web hairizal ada menyebut tentang ciri-ciri yang mesti ada di dalam diri setiap usahawan.

Beliau menyatakan antara ciri-ciri seorang usahawan adalah seperti:

1) Berjaya memilih niche perniagaan yang kita minat
- Contoh adalah dengan menjual   pakaian. Untuk lebih niche mungkin kita boleh tumpukan untuk pakaian bayi.

2) Membuat perancangan

3) Tiada perasaan malu atau segan

4) Berani

5) Kuat berusaha

6) Bersemangat setiap hari
 -Mulakan setiap hari dengan semangat yang baru.

 7) Bijak
-Antaranya memanfaatkan peluang yang ada, mencari peluang, mengatur perancangan, membina peluang.

8) Konsisten
Konsisten dalam memperkenalkan jenama dirinya dan konsisten dalam mengekalkan aturan kerja       dan lain.lain. Pentingnya konsisten dengan jenama diri adalah supaya membuatkan orang sentiasa       ingat akan kita dan niche bisnes yang kita bawakan.

9) Bersifat mesra pelanggan

10) Sabar
-  Sabar dalam menghadapi karenah pelanggan. Sabar dalam menjalankan usaha serta hasil.






No comments:

Post a Comment